torsdag den 22. september 2011

Ny adresse

Pga. en opdateringsfejl fra vores udbyder af bloggen, har vi nu fået en ny hjemmeside:

fredag den 9. september 2011

D. 9 september

Vi er landet i Aasiaat, og er igang med arbejdet her på Sømandshjemmet. Mere info herom kommer senere. Vi har meget travlt, men om nogle uger/måneder, får vi forhåbentlig tid at at skrive lidt mere :) - Mia og Johannes

Det næste hold slædehunde

Aasiaat by

Flyveturen imellem Sisimiut og Aasiaat fik Johannes lov at side inde ved piloterne.

onsdag den 31. august 2011

De første oplevelser

Torsdag d. 25.

Vi skal være på sømandshjemmet i Nuuk i en uge og lære af bestyrerparret her, inden vi rejser videre til Aasiaat. Sømandshjemmet var helt booket da vi kom, og da vi åbenbart ankom en dag tidligere end beregnet, fik vi lov til at sove i kælderen i assistenternes opholdsstue, hvilket vi er meget taknemmelig for. I Nuuk, som er Grønlands hovedstad, bor der ca. 16.000, men de har meget plads at boldtre sig på, da der kun er ca. 0,1 indbygger pr. km². Vores ophold på Grønland er nu for alvor begyndt, og de første indtryk er rigtig gode og fyldt med mange oplevelser og flinke mennesker. Rejsen begyndte i Kastrup lufthavn, hvor vi skulle flyve til Kangerlussuaq. kl. 05.00 ringede vækkeuret, så det blev en lang rejsedag, og den blev forlænget lidt, da vi også lige skulle sætte uret 4 timer tilbage, da vi landede heroppe. Fra Kangerlussuaq skulle vi flyve videre til Nuuk i et noget mindre propelfly. Der var meget turbulens, og da vi skulle lande kom der en kraftig vind og flyttede flyet sidelands. Det var lidt ubehageligt, da vi landede helt ude i kanten af landingsbanen, men piloten fik en stor klapsalve, da flyet landede perfekt, trods de dårlige forhold, og så var alle glade igen. Turen var lidt som en rutschebane i tivoli, der dog varede en hel time.

Vi var næsten ikke kommet ind af døren på sømandshjemmet før der kom en mand hen til os, og sagde han havde læst i IMT på Færøerne, at vi skulle være bestyrerpar i Aasiaat. Han sagde, at han havde bedt for os, hvilket var en ret stærk oplevelse, at få at vide at en person som slet ikke kender os, men som kunne kende os fra billedet i bladet, kommer og siger ”jeg har bedt for jer”. Gud er stor og det har vi allerede oplevet og erfaret. Aftenens program stod på et skibsbesøg.

Sømandsmissionen på Færøerne har ansat en missionær, som havde samlet et hold fra Indre Mission på Færøerne på 7 mand. De skal være her i Nuuk og fortælle om Jesus de næste 2 uger. Dem hygger vi os meget sammen med, og de inviterede os med på skibsbesøg, hvilket vi selvfølgelig ikke kunne sige nej til, trods det allerede havde været en lang dag. Det var en fantastisk oplevelse, med andagt, vidnesbyrd og sang. Om der blev nogen omvendt den aften ved jeg ikke, men nogle af besætningens folk var til stede, og de hørte Guds ord. Det var en dejlig oplevelse, og at Helligånden var til stede midt iblandt os, var der aldrig nogen tvivl om. Virkelig en helt fantastisk aften, og sjældent har jeg hørt nogen synge så højt, inderligt og godt før!

De efterfølgende par dage har vi været rundt i Nuuk, og set verdens største postkasse, og set hvad Grønlands hovedstad ellers havde at byde på. Derudover har vi lært at gøre værelser rene, lave kasserapport, bage, lave smørrebrød og diverse bogførings opgaver.

Mandag d. 29

Om aftenen var vi ude at gå en tur ved havnen, og blandt alle skibene så vi et skib med en fisk på siden, ligesom vi kender det fra bilerne i Danmark. Vi gik om bord og fandt ud af, at det var et skib fra Færøerne, som sejlede langs Grønlands kyst og delte grønlandske Børnebibler og almindelige Bibler ud. Det er egentlig en meget god ide, da behovet er stort, og de fortalte at mange tog imod gaven fra dem. Det var spændende at høre hvordan de arbejder, og hvordan de driver mission i Grønland. Eller det vil sige, at mission må man ikke sige her på Grønland, så i stedet for siger de, at de fortæller om Jesus. Det er en lidt længere forklaring hvorfor det er sådan, men det det er i hvert fald noget, som der tages hensyn til, når det gode budskab skal fortælles videre. Vi fik en kop kaffe og noget kage på skibet, og allerede inden rundvisningen var færdig, havde de fortalt om deres teologiske ståsted. Der var en hel del væsentlige og altafgørende punkter vi var dybt uenige i, men derfor kunne vi jo godt have en god aften, og kaffen og kagen smagte stadig godt. Trods de forskellige teologiske synspunkter, så var det fascinerende, at se folk som ofrer tid og penge på at fortælle om Jesus. Vi fik i øvrigt 2 Grønlandske Bibler i gave af dem, samt nogle Bibellæseplaner, som skulle være unikke i verden, da de skulle være de eneste som ikke indeholder dato, og er derfor tilpasset det grønlandske folk, da forholdet til tiden ofte er lidt anderledes her på øen.

Da Mia på et tidspunkt skulle bage en kage til cafeteriet, fik hun at vide at opskriften var den som mor Kaja havde lavet for over 30 år siden i Qaqortoq. Så jo alligevel langt væk hjemmefra og pludselig bliver vi mindet om familien under bagningen:)

Det var alt fra denne gang, tak for forbøn, det behøver vi.

Mia og Johannes

tirsdag den 16. august 2011

Udsigten i Vejle og besøg på "Bethel"

Indtil vi tager turen til Grønland d. 25. august rejser vi rundt i landet til diverse kurser og møder. I denne uge har vi været en tur på den sejlende missionsstation "Bethel", som i øvrigt ligger i Århus havn hele ugen. Det er virkelig et besøg værd, og der er gratis kaffe på kanden!
Derudover har vi haft en leddelsesdag her i Vejle, og resten af ugen står på besøg i København, Nørresundby og Fredericia.
Til sidst kan nævnes at vi har fået lov at låne en lejlighed med nok Danmarks bedste udsigt, men det er nok ikke at regne for noget, i forhold til hvad der venter på Grønland :)

fredag den 12. august 2011

Semester i Skåne

Semesterdagar i Örkelljunga, Båstad och i sommarstugan!

lørdag den 6. august 2011

Familievideo

Racing i trädgården med traktorer med Titus i huvudrollen!

Semester i Ingelstad

Några veckors avslappnad semester i Sverige med bakning, kräftskiva, glass tre gånger om dagen, badning,shoppingrundor, spel och mys.

Turen gik til Stockholm

Turen til Stockholm bød på en guidet rundtur i centrum, samt en masse hjemmebag lavet af Hildegun. Derudover blev der badet, spillet spil, og hygget gevaldigt med børnene Rubina og Deminta.

Besök från Ingelstad och Göteborg

Besök från Sverige av mamma, pappa, och syskonbarnen Lukas och Markus.

Festlig familiedag samt fisketur på havet

Hele familien var samlet for at fejre at mor fyldte 60år. Nogle dage senere var der lagt op til fisketur hvor Daniel fangede 18 fisk, og dermed fangede flere end hvad hans bedstefar gjorde.

fredag den 15. juli 2011

Vores rejseplan

Sådan ser vores foreløbelige rejseplan ud:

Fra d. 15 august og til d. 25. august bor vi på hovedkontoret, Havnepladsen 1, 7100 Vejle.

Derefter rejser vi d. 25/8 til Nuuk via Kangerlussuaq. I Nuuk skal vi være på sømandshjemmet indtil d. 2/9, hvor vi rejser videre til Aasiaat, hvor arbejdet for alvor begynder.

Skriv en kommentar

Nyheden kom også til Grønland!

Den grønlandske avis "Sermitsiaq" bragte en artikel om os. Det gjorde de på baggrund af en udsendt pressemeddelelse.

Udsalg 2011 "før og efter"

Sådan så det ud til det berømte udsalg. Se før og efter "slaget" gik igang.

søndag den 26. juni 2011

"Udsendelsesfest d. 28/6"

Dette er et uddrag fra en mail som blev sendt ud til LM/LMU i Aarhus:

Som en del af jer sikkert ved, rejser Mia og Johannes Jensen til Grønland til august for at være lederpar på et sømandshjem de næste to år. I den forbindelse vil vi som LM/LMU gerne være med til at bakke dem op i den opgave, de skal stå i. Derfor vil der ved LM-mødet på tirsdag kl. 19 være en forbønshandling for dem, og efter kaffen skal vi høre lidt om sømandsmissionen og det arbejde, Mia og Johannes skal udføre. Der vil samtidig være mulighed for at give dem en hilsen med på vejen.

tirsdag den 21. juni 2011

mandag den 20. juni 2011

Årets største udsalg (i Skjern)

Traditionen tro begynder Skjerns største udsalg på torsdag d. 23 juni hos Jakobs Blomsterforum.
De første kunder i køen forventes at komme kl. ca.6.00, og dørene åbnes allerede kl. 7.00.
Kom selv og gør en god handel, og få en oplevelse ud over det sædvanlige, og få samtidigt fyldt dit hjem med billige kvalitetsblomster mm.

torsdag den 16. juni 2011

Klimaforandringer

Godt nok skulle det være meget koldt på Grønland, men noget tyder på, at det trods alt er blevet for varmt for isbjørnene....

De første ord på bloggen

Så er bloggen officielt skudt igang. For fremtiden vil det være muligt, at følge med i vores liv på Grønland og måske også lidt i forberedelserne inden vi rejser afsted.
Så vidt det er muligt, vil vi ligge billeder og video ind løbende, så i kan se hvad vi får tiden til at gå med deroppe.

Hermed er det første indlæg på vores nye blog slut.